مشاور بازاریابی کیست و چه‌ کارهایی انجام می‌دهد؟

امروزه اضافه کردن یک برچسب با عنوان مشاور در انتهای نام هر شغل و کسب درآمد زیاد تا حدودی ممکن شده و این موضوع موجب سردرگمی برای کسانی است که به دنبال چنین شغلی بوده یا در پی کسب خدمات مشاوره می‌باشند. با اغلب فارغ‌التحصیلانی که از این رشته و حوزه کاری صحبت کرده ام، از یک مشاور بازاریابی تصوری . . . در حد کار کردن در یکی از دپارتمان‌های بزرگ مثلاً برندهای معتبر و بزرگ مصرفی و ارائه ایده‌های تبلیغاتی را در نظر دارند – که درواقع می‌توان گفت بسیار متفاوت از وظایف و شغل یک مشاور بازاریابی در یکی از این شرکت‌ها است.

مشتری به این 30 دلیل شما را دوست ندارد

در کتاب قدرت فروش مثبت، چاپ انتشارات بازاریابی، دلایلی برای عدم خرید مشتری از ما ذکر شده است. اما واقعا چرا مشتریان برای خرید از ما تصمیم نمی‌گیرند. به نظر میرسد عدم خرید مشتریان به دلایل زیر رخ می‌دهد:
1- مشتری در گذشته تصمیمی گرفته که نتیجه معکوس داشته، بنابراین از تکرار اشتباه خود می‌ترسد.
2- مشتری چیزی را که به آن می‌فروشید دوست ندارد، اما می‌خواهد با به تعویق انداختن تصمیم خود، از مواجهه با شما خودداری کند.
3- مشتری، دلایل پنهانی برای ممانعت از تصمیم‌گیری دارد، مثلا انتظار پیشنهاد از طرف یکی از رقبای شما. ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد، اما به نظر موارد بالا اصلی‌ترین دلایلی باشند که با آن مواجه می‌شوید. تنها راه پی بردن به این مساله که کدام‌یک از این دلایل مساله اصلی است، باید از مشتریان سوالاتی پرسید.

اصول بازاریابی را برای کالاهای لوکس به کار نبرید!

تکنیک های بازاریابی نه تنها برای لوازم لوکس مناسب نیستند؛ بلکه می توانند کاملاً نابود کننده و تخریب گر باشند. باید توجه داشت که این اصول برخلاف قواعد معمول بازاریابی هستند. آماده باشید ذهنتان را تغییر دهید.

بازاریابی صنعتی و 25 پرسشی که باید پرسیده شود

اصولا افراد حرفه‌ای در حوزه بازاریابی و فروش صنعتی در مراحل اولیه اقدام به واجد شرایط ساختن سرنخ‌های خودشان می‌کنند تا از این طریق مانع از دست رفتن زمان شوند. در بازاریابی صنعتی عمدتا پرسش‌هایی مطرح است که به ایجاد ارزش در فرآیند آماده‌سازی مشتری بالقوه توسط دو طرف کمک بسیار زیادی می‌کند. از این پرسش‌ها باید عمدتا برای کمک به مشتری بالقوه به‌منظور ایجاد درک بهتر از چالش‌ها، نیازها، موانع و چگونگی نزدیک شدن به فرآیند تصمیم‌گیری استفاده کنید.

مشخصات یک بازاریاب موفق

به هنگام استخدام، مدیران اجرایی و استخدام می خواهند بدانند که ویژگیهای مدیریت بازاریابی موفق چه هستند، و بازاریابان حرفه ای اگر بخواهند در حرفه شان به پیش بروند باید این ویژگیها را داشته باشند. به گفته کارشناسان حوزه صنعت، مدیران بازاریابی موفق نیاز به داشتن ۷ ویژگی ضروری دارند:

شکایت یک هدیه است !!

امروزه برخی سازمان ها و شرکت ها شکایت مشتریان ، به خود را مساوی شکایت خانوادگی می دانند . به همین منظور و به سبب اهمیت شکایت در اکثر سازمان ها بخشی به نام مدیریت شکایت مشتریان وجود دارد .
- شکایات با دید فرصت های مغتنم مورد رسیدگی قرار می گیرند .
- مشتریان ناراضی برای بیان شکایاتشان ترغیب می گردند .
- از طریق نشریه درون سازمانی به صورت همگانی به اطلاع کارکنان رسیده ، که شکایات مشتریان با آغوش باز پذیرفته می شود .

مشتری‌شناسی

در جهان کنونی دیگر نمی‌توان حیطهِ «بازاریابی و فروش» را با ابزارهای محدود گذشته تعریف کرد، بلکه باید با روش‌های علمی و تعاریف جدیدی که در حوزه بازاریابی و فروش مطرح گردیده است، آشنا شد و در مقام عمل، آن‌ها را به کار بست. تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهند آنان که از منظر سنتی و تجربی و با نگرشی سطحی به مفاهیم مشتری، کالا، بازار، فروش، خرید، رقابت، تبلیغات، کیفیت و... نگاه کرده و می‌کنند ضمن آن موفقیتی در این راه بدست نیاورده‌اند، بلکه سرمایه‌‌های خود را نیز از دست داده‌اند.

تمرکز بر مشتری مداری

مدیران امروز به درستی اهمیت تمرکز بر مشتریان را جهت رشد سازمان و رقابت درک کرده‌اند. در هر حال مشتری مداری محوری و تلاش در جلب رضایت مشتریان اکنون یک باور فراگیر شده است و سازمانهای بسیاری در عرصه عمل از این رویکرد سود میجویند.
با این وجود و علی‌رغم کوششهای گسترده پیرامون مشتری محور نمودن سازمان، باز هم نتایج مورد نظر کمتر بدست می‌آید. دلیل اصلی درک سطحی از معنای واقعی تمرکز بر مشتری است. سازمانهای معدودی هستند که به وسیله روشها، محصولات و خدمات نوین و از طریق تغییرات گسترده و جامع، به تمرکز عمیق بر مشتریان دست می‌یابند. روند هائی که اساسا غیرقابل تقلید نیز می‌باشند و برای هر سازمانی منحصر به فرد است.

۹ گام طلایی برای جذب مشتری

۱) برای جذب مشتری جدید هیچ گاه از مشتری قدیمی غافل نشوید
اگر چه جذب مشتری جدید کاری جذاب است ولی اگر مشتری قدیمی چنین بپندارد که اهمیت خود را از دست داده است از شما دور خواهد شد .

 

۲) پس از بروز مساله(از نظر ارتباط با مشتری)هر چه سریع تر آن را حل کنید
هیچ سازمان، کالا یا خدمتی نمی تواند برای همیشه کامل باشد. در ارتباط سازمان با مشتری امکان دارد، مساله یا شکایتی به وجود بیاید.

افزایش کارایی مرکز خرید

پرسش

 

مدیر یکی از مراکز خرید در تهران هستم. تهران شهری است که هر روز یک مرکز خرید مجهز در آن راه‌اندازی می‌شود و راه‌اندازی این مرکز باعث شدید شدن رقابت در این حوزه شده‌ است. در این باره راهنمایی بفرمایید که با استفاده چه شیوه‌های بازاریابی می‌توانم کارایی این مرکز خرید را افزایش دهم و مشتریان بیشتری جذب کنم؟

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

نقش مدیر این است که به درون فرد نفوذ کند و هوشمندی بی‌همتای او را کشف کند و به عملکرد تبدیل نماید.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA