برنامه بازاریابی شامل چه مواردی می شود

این برنامه ، شامل همه اهداف طولانی مدت یک کسب و کار می باشد که به شکل یک برنامه منسجم و تشریحی طراحی شده است و راهنمای هر شرکتی برای ادامه رقابت در بازار است.
غالباً هر برنامه بازاریابی بر اساس مواردی که در زیر مطرح شده است طراحی و تدوین می شود:

 

یک) چشم اندازها و وظایف و مسئولیتها


تمامی اهداف یک شرکت از اقدام به تدوین برنامه بازاریابی در این برنامه مطرح می شود. اگر قصد آنها از تدوین این برنامه ، یافتن محل فروش جدید ، بالا بردن توسعه محصول حاضر ، سنجش برنامه ها و هر آنچه که بوده است باید در این قسمت گفته شود. پس از پرداختن این موضوع باید به وظایف و مسئولیتهای موجود در این شرکت نیز پرداخته شده و توضیح و تبیین شود. برای نگارش و مشخص کردن قسمت وظایف و مسئولیتها باید موارد زیر ذکر شود:
- هدف اصلی شرکت و یا سازمان
- متقاضیان و مخاطبان
- محصولات و خدمات
- اهداف و معیارهای اصلی

 

دو) تشریح موقعیت فعلی


در این قسمت باید موقعیت فعلی و چشم اندازهای آتیه شرکت مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. آنچه باید در این بخش مطالعه شود موارد زیر است:

 

۱- کالای فعلی شرکت
خصوصیات کالا
ارزش و بهاء کالا
مسیرها و کانالهای پخش کالا
بهبود مرغوبیت کالا
خدمات ویژه این شرکت و کالا نسبت به شرکتها و کالاهای مشابه

 

 

 

۲- محل فروش فعلی
اهداف و نگرشهای مخاطبان
شناخت و مطالعه دقیق مخاطبان(سن ، جنس ، تمایلات و کششها و…)
خصوصیات مخاطبان
تعداد تقریبی مشتریها و مخاطبان این محصول
تشریح و شناسایی روند تهیه این کالا توسط مشتریان

 

۳- مسیرها و کانالهای پخش محصولات
مسیرها و ابزارهای پخش
خواسته های افرادی که کالا را پخش می کنند
روند تهیه کالا توسط مشتری
وسعت پخش و فروش محصول

 

۴- امور مالی
امور مالی در خصوص فروش کالا ، نوع کالا ، نحوه پخش کالا ، دخل و خرج شرکت مورد تشریح و بررسی قرار می گیرد.

 

۵- همکاران و افرادی که کالای مشابه تولید می کنند
جنبه های مثبت و منفی رقیبها
نحوه یافتن بازار هدف توسط آنها
موقعیت همکاران در خصوص کیفیت و فروش کالا

 

سه) فنون بازاریابی
- فنون بازاریابی در قسمت محل فروش شامل: محصولات ، موقعیت کالا و محصولات ، نحوه توزیع در میان خریداران
– فنون محصولات شامل: ویژگیهای محصول ، مشخصه تجاری محصول و….
– فنون پخش محصولات شامل: مسیرهای فروش ، وسعت فروش ، مخارج یافتن کانالهای پخش کالا و…
– فنون بهبود کیفی کالا شامل: ارتباط با مشتریان ، تبلیغ و معرفی کالا ، ارتباط رو در رو با مشتریان
– فنون تعیین ارزش و بهاء کالا شامل: راهبردهای تعیین بهاء کالا ، عناصر مهم در تعیین بهاء کالا و…

 

چهار) راهبردها و مقصد
- اهداف بازاریابی شامل : هدف بهبود مرغوبیت کالا ، هدف از پخش کالا ، هدف نهایی از کالای تولید شده ، برنامه های تعیین ارزش و بهاء محصولات ، منافع مالی ، خریداران و…
– راهبردهای بازاریابی شامل: توسعه فروش محصولات ، مراقبت از میزان مخارج شرکت ، مراقبت از کنار رفتن کالا و محصول در مقابل رقیبان و…

 

پنج) درآمدها و هزینه های شرکت ، تجزیه و تحلیل اجرای برنامه ها
در این قسمت موارد زیر مشخص می شود:
- تعیین درآمدها و هزینه ها: هزینه های اجرای فنون بازاریابی ، جدا کردن هزینه ها و درآمدها در بازه زمانی مشخص مانند ماه و سال ، پخش کالا ، بهبود کیفیت و موقعیت کالا و…
– تجزیه و تحلیل اجرای برنامه ها: مشخص کردن مسئولیتهای هر یک از اعضا و مدت زمانی که برای انجام وظایف باید صرف کنند .

 

شش) موارد حاشیه ای
موارد خارج از شرکت و سازمان ، امور داخلی ، ممنوعیت ها موانع بر سر راه شرکت و اعضاء . هر یک از موارد مطرح شده فوق که مربوط به طبقه بندی خاصی نیست در این قسمت از برنامه به آن پرداخته می شود.
 

این مورد را ارزیابی کنید
(68 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

ورود کاربران

سخن روز

هرگاه در بازی شطرنج در حای باختن هستم, به طور پیوسته از جای خود بلند شده و سعی می‌کنم صفحه را از پشت سر رقیبم نگاه کنم, آن گاه به حرکت‌های احمقانه‌ای که انجام داده‌ام پی می‌برم

resources

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA

عضویت در خبرنامه