آیا نام برندتان دورنمای کسب‌ و کار شما را محدود می‌کند؟

آیا نام برندتان دورنمای کسب‌وکار شما را محدود می‌کند؟

خیلی از شرکت‌ها در نهایت از نام برندشان پشیمان می‌شوند؛ از اشتباهاتشان درس بگیرید.
انتخاب کردن نام برند یکی از اولین گام‌ها در ایجاد کسب‌ و کار است و قطعا جزء سرنوشت‌سازترین فاکتورهاست؛ نام‌های نفوذپذیر و فراموش‌نشدنی از اجزای کلیدیِ موفقیتِ محصول، خدمت یا شرکت‌تان به حساب می‌آید.

نام هر شرکتی باید ماهیتِ آن شرکت را دربربگیرد اما تعهد به عنوانی که برندتان را طی سالهای پیش روی تعریف خواهد کرد چیز دلهره‌آوریست و هیچ قوانین مشخص و تغییرناپذیری هم در این زمینه وجود ندارد. با این حال به گفته سان دیگو مدیر سازمان Brandroot "اگر می‌خواهید محتاطانه با این مساله برخورد کنید، قبل از انتخاب کردن نام برندتان، به انواع نام‌های کسب‌وکار فکر کنید." انتخاب سرسری در نهایت، اثرات منفی و محدود کننده‌ای بر شرکت‌تان‌ برجای می‌گذارد. با ما همراه شوید تا با برخی از روش‌هایی که موجب انتخاب نام محدود کننده برای برندتان می شود، آشنا شوید چرا که همین انتخاب بعدا می‌تواند باعث ورشکسته شدن شرکت‌تان شود.

برندسازی بر اساس موقعیت مکانی

این روش می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. برای درک بهتر این روش، فرض کنید که شما در شهر ویسکانسین، پنجره می‎‌فروشید پس ممکن است نام کسب‌وکارتان را "پنجره ویسکانسین" بگذارید، با این نامگذاری شما هم شهرتان را پوشش داده‌اید هم نام محصولتان را، حتی ممکن است باعث جلب توجه مشتریان نیز بشوید. اما اگر پنجره‌های شما کیفیت خیلی خوبی دارد و مردم شهرهای دیگر هم خواستند از این پنجره‌ها بخرند، باید چه تدبیری اندیشید؟

اگر شما می‌خواهید کسب‌وکارتان کوچک بماند پس نام آن را براساس موقعیت مکانی‌تان انتخاب کنید چرا که این نامگذاری به هیچ وجه حتی در طولانی مدت هم باعث گسترش نخواهد شد. اما اگر بازار محصولتان تا آنسوی مرزهای سرزمین‌تان کشیده شده، گذاشتن نامی که به شهر یا منطقه‌تان وابسته است کسب‌وکارتان را فقط به مشتریان بالقوه همان شهر یا منطقه محدود می‌کند و نامگذاری مناسبی نیست.

برندسازی کسب‌وکار خانوادگی

برند خانوادگی یک جور حسِ مهر، غرور و افتخار به همراه دارد. برای مثال "داگلاس و پسران" تداعی کنند اجداد، سنت و نوستالژیست. اما این نام‌گذاری ایراداتی دارد. شاید وقتی فرزندانتان بزرگ شوند نخواهند کسب‌و‌کار شما را ادامه دهند پس با این شرایط، آیا امپراتوری، نام‌گذاری و میراثتان فروخواهد ریخت؟ یا اینکه شرکت با مشکلات قانونی پیش می‌رود؟ داشتن مضامین منفی که با نام برند همراه می‌شود نه تنها برای کسب‌وکارتان مضر است حتی می‌تواند پیامدهایی برای نسل های بعدی تان داشته باشد.

به گفته مایکل ردر مدیرعامل Brandroot "نام کسب‌وکارتان باید منسوخ نشدنی باشد به طوریکه حتی در پیش‌بینی نشده‌ترین شرایط ممکن هم بتواند کارا باشد. کسب‌وکارتان احتمالا تا زمانی که پا برجاست چندین بار تغییر جهت می‌دهد بنابراین نام آن باید هر تغییر و توسعه ممکن را پوشش دهد. همچنین باید تغییراتی را که در عرصه تکنولوژی، اقتصاد و عرضه/تقاضا برای محصولتان رخ می‌دهد را در نظر بگیرد. البته نام‌های خیلی عالی‌ای برای کسب‌وکارها وجود دارد که می‌تواند تمام این موارد بلکه بیشتر را پاسخگو باشد."

برندسازی برمبنای جمعیتی خاص

اکثر شرکت‌ها جمعیت معینی در ذهن دارند و تلاش می‌کنند تا به آن برسند اما لازم نیست مشتریانتان را با نام‌گذاری برندتان براساس این دموگرافیک محدود کنید. به عنوان مثال، شرکت دوچرخه کرایه‌ای My Bike Argentina با سابقه طولانی مدتش، ابتدا به دانشجویانی که از خارج از کشورِ آرژانتین می‌آمدند و در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین به مدت شش ماه یا بیشتر ساکن می‌شدند خدمت‌رسانی می‌کرد، برای همین هم قرار شد نامش را "The Student Bike Company," بگذارند اما بنیانگذار آن با در نظر گرفتن این نکته که، "این شهر مدت طولانی‌تریست که توریست‌های را برای یادگیری تانگو و مطالعه اسپانیایی جذب می‌کند" این نام را انتخاب نکرد تا بتواند تعداد مشتریان بالقوه‌ای را که دوچرخه کرایه می‌کنند افزایش دهد.

به گفته لئونارد کیم از مدیران InfluenceTree، "وقتی شما نامی را بر شرکتی می‌نهید هرگز نباید این نام را محدود به بازار هدفتان کنید بلکه باید به آن چیزی فکر کنید که باعث جذب بازار هدفتان می‌شود"

حالا این سوال پیش می‌آید که چه چیزی باعث می‌شود بازار هدفتان به آنچه شما ارائه می‌کنید علاقمند شود؟ کیم برای پاسخ به این سوال می‌گوید "اجازه دهید هتل ویکتوری، هتل مورد علاقه‌ام در نیویورک را مثال بزنم".

"ویکتوری افرادی مثل من را جذب می‌کند کسانی که رهبران جدیدی در زمینه کاری‌مان، با درآمد بالا، جوان، کارآفرین و خلاق هستند." اما اگر آنها خودشان را مرکز خلاقیت یا هتل خلاقیت بنامند شاید افرادِ دیگر، علاقمند نشوند که به آنجا بروند حتی اگر معماری، فضا و اتاق‌هایش به همین سبک باشد. اما با گذاشتن نامی که ما (کیم و همنوعانش) در مورد خودمان حس می‌کنیم، آنها نه تنها قادرند مخاطبان هدف‌شان را جذب کنند بلکه می‌توانند کسانی را که کنجکاوند بدانند ویکتوری چیست و چه چیزی به افراد ارائه می‌کند را نیز جذب کنند."

 


برندسازی برمبنای محصول خاص

اکثر کارآفرینان با ارائه کردن محصول خاصی کارشان را شروع می‌کنند اما وقتی که به منظور یکپارچه کردن طیف وسیعی از محصولات یا خدمات، توسعه ایجاد می‌کنند و در واقع موفق می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید شرکت "پنجره ویسکانسین" اولین مثالی که زدیم بخواهد در کنار پنجره، درب هم بفروشد پس در این صورت آیا آنها باید نام برندشان را تغییر دهند یا برای رشد بالقوه‌شان از اول برنامه‌ بریزند؟

سایتی به نامRemote Year که برنامه های سفر و کار یکساله ارائه می داد با این مشکل مواجه شد و اسیر انتخاب نامش شد نامی که محدود به خدمت اولیه‌شان بود. رقیبشان یعنی We Roam از اشتباه Remote Year درس گرفت و نامی را انتخاب کرد که دامنه وسیعتری را دربرمی‌گرفت و بدین صورت از مشکلاتی که بیش از حد، وابسته به مقیاس زمان می‌شد اجتناب کرد چرا که این انتخاب امکان ارائه‌کردن بسته‌های سفارشی، همراه با تاریخ‌های شروع انعطاف‌پذیر و مدت‌ دلخواه را برای آنها فراهم می‌کرد. این روند آنها را قادر می‌ساخت خدمات متنوعی را ارائه و مجموعه گسترده‌تری از متقاضیان را جذب ‌کنند.

انتخاب کردن نام برندی که امکان رشد را فراهم کند و خیلی‌ام به محصول تاکید نکند مهم است چرا که بازسازی برند در آینده نه تنها هزینه‌بر است بلکه می‌تواند باعث از دست دادن سالهایی شود که برای ترویج نام برند تلاش شده، بنابراین ارزش این را دارد که از اول برای انتخاب نام کسب‌وکارتان زمان زیادی صرف کنید و به طوری جدی به آن فکر کنید.

انتخاب نام برندی که بسیار عمومی یا مرسوم باشد

اپل. ویرجین.جت. آیا برندهایی با نامهای ساده یک چیز ذاتا به یادماندنی و معتبری همراهشان نیست؟ این نام‌ها بدون تلاش بیش از حد، حس قدرت واعتبار را به تصویر می‌کشند. ما حس می‌کنیم این نام‌ها همیشه جزء زبانمان بودند شایدم به خاطر این است که این نام‌ها واقعا در زبانمان وجود دارند.

اما به گفته رایان ارسکین مدیر BrandYourself "شرکتهایی با نام‌های ساده و محبوب امروزه با مشکل کاملا جدیدی مواجه‌اند و آن هم پیدا کردن آنلاین شان است. این روزها شناخته شدن برندی با نام منحصر به فرد خیلی سخت است چه برسد به نام های مرسوم و ساده که ماهانه میلیون‌ها بار در موتورهای جستجو، جست‌وجو می شوند.

اگر همین الان سریع از طریق گوگل عبارت جت را جست‌وجو کنید، می‌بینید جت مجبورست با نیویورک جت، جت‌بلو، پیتزا جت و چندین برند مشابه دیگر رقابت کند. جت دات کام خودش را به یک برند چند میلیارد دلاری تبدیل کرده اما هنوز هم با حفظ جایگاهش در صفحه اول موتورهای جستجو مشکل دارد. حال فکر کنید وضعیت برای شرکت های دیگر با نام جت‌ در صفحات سه یا چهار چطور می باشد.

ارسکین می‌گوید "در دنیای وابسته به جست‌وجوی امروز شرکت‌تان توسط مشتریان، سرمایه‌گذاران و کارمندان بالقوه مورد جستجو قرار می گیرد. هم اکنون کسب‌وکارها برای صعود با دشواری مواجه‌اند پس با ایجاد موانع دیجیتالی در طول مسیر برای خودتان کار را سختتر نکنید. در عوض یک نام منحصر‌به‌فرد انتخاب کنید و بهترین شانس دیده شدن را به خود بدهید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

زمانی دست از کار بکشید که کار شما انجام شده باشد, نه آنگاه که خسته شده‌اید.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA