برندسازی شخصی

مقدمه
در هر محیط اجتماعی از جمله در دنیای کسب‌وکار بسیاری از افراد با یک “لقب” یا یک “ویژگی” مشخص و خاص خودشان شناخته می‌شوند. مثلا: خانم (الف) همیشه نظرات کارشناسی خوبی در مورد این موضوع دارد، آقای (ب) می‌داند چطور باید این مشکل فنی را حل کنی و مانند آن‌. این ویژگی مشخص در واقع همان برند شخصی افراد است. یک استارت‌آپ در آغاز راه خود برندی ندارد و برند آن در واقع همان برند شخصی بنیان‌گذاران آن است. در عین حال رشد استارت‌آپ با داشتن برند شخصی قابل اعتماد و شناخته شده بنیان‌گذار آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

 

برند شخصی چیست؟


موفق‌ترین و بزرگ‌ترین و ارزشمندترین شرکت‌های دنیای کسب‌وکار، برندها هستند: نام‌های تجاری که در حوزه‌ی کاری خود همواره پیشرو بوده و در زمان خرید کردن نیز انتخاب اول مشتریان به‌حساب می‌آیند. برندها هویت یکتایی را برای یک کسب‌وکار خلق می‌کنند و باعث می‌شود تا آن کسب‌وکار از رقبای خود کاملا متمایز شود. به‌همین شکل تک‌تک ما نیز در زندگی روزمره و حرفه‌ای خودمان به‌صورت بالقوه یا بالفعل دارای برند خاص خودمان هستیم. این برند خاص یا برند شخصی همانند دنیای کسب‌وکار، به ما هویت و شخصیتی بی‌همتا و معنادار می‌بخشد.

 

برند شخصی چیزی شبیه یک عکس فوری از شماست: وقتی نام شما شنیده می‌شود، این "عکس" اولین چیزی است که به ذهن افرادی که شما را می‌شناسند می‌رسد. بنابراین فرقی نمی‌کند مدیر باشید یا کارمند، شاغل باشید یا بی‌کار، دانش‌آموز باشید یا دانش‌جو، هنرمند باشید یا هنرجو، مهندس باشید یا پزشک و ... چه برای خودتان کار کنید و چه برای دیگران، همیشه دیگران تصویری از شما در ذهن خود دارند و کنترل این تصویر ـ یعنی این‌که “چطور دیده شوید” ـ در دستان خود شماست و باید مسئولیت ساخت و توسعه‌ی آن را بپذیرید.

 

چرا برندسازی شخصی مهم است؟

 

همانند دنیای کسب‌وکار با ساختن یک برند شخصی توسط خودتان، می‌توانید در بازار شلوغ و پررقابت کاری و کسب‌وکاری امروز جایگاه مناسب خودتان را بیابید و با سرعت بیش‌تری پیش بروید و رشد کنید. برندسازی شخصی "استراتژی رقابتی" اصلی موفقیت در دنیای کسب‌وکار و حرفه‌ای‌ها است. شما حتی اگر متخصص‌ترین فرد جهان در حرفه‌ی خود باشید تا وقتی افراد هم‌حرفه و مشتریان‌تان، “شما” و “هویت متمایز" برند شخصی شما را نشناسند، داشتن این تخصص برای شما منفعت خاصی به‌همراه نخواهد داشت.
نکته‌ی کلیدی این است که تنها آزادکاران (فریلنسرها) ـ یعنی متخصصانی که برای خودشان کار می‌کنند ـ نیستند که به برندسازی شخصی نیاز دارند. شما می‌توانید به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار یا یک استارت‌آپ هم برای خودتان یک برند شخصی متمایز و خاص خود خلق کنید و از آن برای تقویت وتوسعه‌ی جایگاه برند کسب‌وکار خود را نیز بهره بگیرید. بنابراین برای یک استارت‌آپ که مخصوصا در آغاز مسیر خود بودجه‌ی چندانی برای بازایابی و برندسازی در اختیار ندارد، برندسازی شخصی بنیان‌گذاران آن یک عامل کلیدی برای رشد سریع‌تر محسوب می‌شود.

 

 

عناصر اصلی برند شخصی

همان‌طور که توضیح داده شد برند شخصی شما ماهیت و کارکردی شبیه برند یک کسب‌وکار دارد. اما برای تأکید بیش‌تر بر مفهوم خاص برند شخصی می‌توان گفت برند شخصی سه از عنصر اصلی زیر تشکیل می‌شود:
۱- شخصیت یا هویت برند شما: منظور همان توانمندی‌های تخصصی شما و ویژگی‌های شخصیت شما است. همان هویت متمایزی که دوست دارید در ذهن دیگران داشته باشید.
۲- نام برند شما: همه‌ی برندها نام و نشان خاص خودشان را دارد. می‌توانید برند شخصی‌تان را روی نام خود بسازید یا این‌که آن را به هویت استارت‌آپ‌تان گره بزنید؛ البته به‌شرط این‌که استارت‌آپ شما بازتابنده‌ی هویت برند شخصی شما باشد.
۳- ارزش پیشنهادی برند شما: برای هر گروه از مشتریان و مخاطبان (مثلا: همکاران، اعضای خانواده، دوستان و ...) چه ارزشی خلق می‌کنید؟ افرادی که با شما در ارتباط هستند از این ارتباط با شما چه چیزی به‌دست می‌آورند؟ دسترسی به تخصص شخصی شما؟ استفاده از محصول / خدمت استارت‌آپ شما؟ بهره‌گیری از شبکه‌ی ارتباطی‌ حرفه‌ای‌تان؟ یک حس خوب؟ یا چیز دیگر؟ خوب است که خودتان بدانید چه ارزشی برای دیگران دارید. این، در واقع همان علتی است که فارغ از احساسات شخصی، باعث می‌شود دیگران شما (و البته استارت‌آپ شما) را دوست داشته باشند!

 

چگونه برند شخصی بسازیم؟

 

پیش از هر چیز باید توجه کنید که هویت یا شخصیت متمایز تخصصی و حرفه‌ای شما در واقع همان کلیدواژه‌ی اصلی کسب‌وکار / حرفه‌ی شما است. برند شخصی بر شایستگی‌های تخصصی شما مبتنی است. خبر خوبی که می‌توانیم به شما بدهیم این است که درست است که "برند شخصی" شما در طول مدت زمان طولانی شکل می‌گیرد؛ اما در هر حال کنترل ساخت و توسعه‌ی آن به‌صورت کامل در اختیار خود شما قرار دارد. بنابراین شما می‌توانید ـ و باید ـ برند شخصی خود را طراحی کنید و سپس مدیریت خلق و توسعه‌ و تقویت آن را در دنیای واقعی برعهده بگیرید.
فرایند ساخت برند شخصی با طراحی برند شخصی آغاز می‌شود. برای این کار پیش از هر اقدامی باید کشف کنید چه کسی هستید و می‌خواهید چه تصویری از شما در ذهن دیگران نقش ببندد. برای این منظور کمک گرفتن از تست‌های خودشناسی استاندارد می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی از سؤالات مهمی که باید از خودتان در این زمینه بپرسید عبارتند از:
چه ویژگی‌های خاصی دارم که من را در مقایسه با دیگران بی‌همتا می‌سازند؟
من چه استعدادها و توانایی‌های ویژه‌ای دارم؟
تعریف موفقیت (شخصی / کسب‌وکاری) برای من چیست؟
مخاطبان و مشتریان من (و استارت‌آپ من‌) چه کسانی هستند؟
روی چه گروه‌هایی از افراد جامعه می‌خواهم تأثیر بگذارم؟ با چه کسانی قرار است همکاری داشته باشم؟
چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانم برند شخصی خود را به مخاطبان و مشتریان وافراد متخصص هم‌حرفه‌ام معرفی و عرضه کنم؟ چگونه می‌توانم برند شخصی خودم و جایگاهم را در بازار ارتقا بخشم؟
به‌صورت خلاصه در پایان این فرایند باید برای شما مشخص شود که دوست دارید وقتی مردم اسم شما را می‌شنوند، اولین چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد چه باشد و چطور این تصویر را می‌خواهید در ذهن آن‌ها ایجاد کنید؟

این مورد را ارزیابی کنید
(50 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

زندگی ارزشمندتر از آن است که تنها به امید فرارسیدن دوران بازنشستگی کار کنیم.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA