پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

«برندی که نامش شما هستید! (A Brand Called “You”)»؛ این عنوان جذاب‌ترین مقاله پرسنال برندینگ در دنیا بود که چیزی در حدود ۱۹ سال پیش در Fast Company Magazine توسط آقای Tom Peters نوشته شد و بعد از آن، پرسنال برندینگ نیز به هدفی برای بسیاری از مدیران و تاجران و ورزشکاران و بازیگران و… تبدیل شد.

چه چیزی در این مقاله خواهم خواند؟

اول از همه ببینیم که پرسنال برندینگ چه تعریفی دارد؟ و بعد از آن هم درباره پرسنال برند کمی شفاف‌سازی می‌کنیم تا بهتر با آن آشنا شویم و در نهایت ببینیم که برای پرسنال برندینگمان چه کار می‌توانیم بکنیم.

تعریف پرسنال برندینگ

در اولین تعریف پرسنال برندینگ می‌خوانیم که:

پرسنال برندینگ راهکاری‌ست برای این که برخی از ویژگی‌های یک برند را در یک انسان قرار دهیم، به این ترتیب افرادی همچون کارشناسان، کار آفرینان و هنرمندان می‌توانند در زمینه‌های کاری خود صاحب اعتبار، شهرت، شخصیت و ارزشی قابل ارائه همچون یک نام تجاری یا برند شوند.
 

همین الان هم پرسنال برند دارید!

شما قرار نیست یک پرسنال برند را از اول برای خودتان بسازید. همین الان شما پرسنال برند خودتان را دارید. باور نمی‌کنید؟ نامتان را در گوگل جست و جو کنید.

اگر یک صفحه فیس بوک یا Linkedin داشته باشید به احتمال زیاد نام شما در صفحه اول نتایج خواهد بود. یا مثلا ممکن است نامتان در یک ریپورتاژ خبری محلی یا مثلا کشوری (مثل ایسنا) یا جهانی (مثل Forbes) باشد. همه‌ی این‌ها بخش مهمی از نمایش پرسنال برند شماست.

برندی که مدیر عاملش و خودش، خودمانیم!

ناراحت‌کننده‌ست؟ خوشحال‌کننده‌ست؟ به هر حال این چیزی‌ست که مردم درباره شما در بیرون می‌بینند و می‌شنوند و شما نیز باید بتوانید آن شخصی را که می خواهید مردم از شما ببینند به نمایش بگذارید. مخاطبان‌تان شما را به چه چیزی می‌شناسند؟ به چه چیزی بیشتر از همه معروفید؟

ما مدیران عامل شرکت‌های خودمان هستیم. همه‌ی ما که در دنیای کسب و کار فعالیت می‌کنیم باید به دنبال یک پرسنال برند مناسب از خودمان باشیم.

بسیار خب قبول، اما تصور ما از برند در ذهن خیلی از ما همیشه یک شرکت است که کلی هزینه برای تبلیغات و بازاریابی و… خودش می‌دهد که خودش را برند کند. ما اگر بخواهیم خودمان را برند کنیم چکار باید بکنیم؟

 

 

چگونه؟

قبل از هرکاری بدانید که پرسنال برندینگ نیز مانند برندینگ شرکت‌ها، فرایندی زمان‌بر و بسیار حساس است. اگر برندی منفی از خودتان بسازید؛ خودتان را که نمی‌توانید عوض کنید! (بر خلاف برند شرکت‌تان که کلا می‌توانید از اول با نامی دیگر، آن را بسازید.)

در این قسمت، مختصری از ابتدایی‌ترین نکاتی را که برای پرسنال برندینگ‌تان احتیاج دارید، ذکر می‌کنیم:

این سه نکته را رعایت کنید:

شفاف‌سازی خواسته:

شفاف‌سازی کامل درباره جلوه‌ای که می‌خواهید در برابر دیگران داشته باشید را انجام دهید. تلاش نکنید تا چندین و چند پیام را از پرسنال برندتان به نمایش بگذارید؛ در واقع، مخاطب را گیج نکنید! یک هدف اصلی را نشانه بگیرید و در آن بهترین باشید.

 

در دنیای مجازی، یک دست باشید:

خب پیامی را که پرسنال برندتان قرار است منتقل کند انتخاب کرده‌اید. دستی به صفحات‌تان در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی بزنید و همه‌ی آن‌ها را با پیامی که می‌خواهید از شما منتشر شود هماهنگ کنید (به خصوص در Linkedin).

 

آن چه که به آن معروفید:

آیا می‌توانید در ۱۰ کلمه یا حتی کمتر، ارزش‌های خودتان را معرفی کنید؟ این که نتوانید خیلی سریع و کوتاه به سوال «که هستید؟» پاسخ دهید؛ یکی از بزرگ‌ترین زنگ خطرهای پرسنال برندتان و یا هر نوع دیگری از انواع برندها می‌باشد. مردم باید شما را به چه چیزی بشناسند؟ به روز بودن؟ رهبر بودن؟ یا خوش تیپ بودن؟!

 

پیشنهاد شما برای پیشرفت در فرآیند پرسنال برندینگ چیست؟ منتظر نظرات‌تان هستیم!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

زمانی دست از کار بکشید که کار شما انجام شده باشد, نه آنگاه که خسته شده‌اید.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA