تاکتیکهای مذاکره

هر مالک کسب و کار باید اصول مذاکره را بداند. در مذاکره غالبا افراد از تاکتیک هایی استفاده می کنند که اگر شما به عنوان طرف دیگر آنها را ندانید و با آنها آشنا نباشید، به راحتی در دام طرف مقابل خواهید افتاد. در ادامه این بحث ۷ تاکتیکی که بیشتر مذاکره کنندگان از آنها استفاده می کنند آورده شده است. توجه داشته باشید اینها با راهکارهای مذاکره برد-برد متفاوت اند، چرا که همیشه فضای مذاکره سالم نبوده و شما باید بدانید اگر طرف مقابل هر یک از این حیله ها را به کار برد چه عکس العملی داشته باشید.

ترک جلسه:
طرف مقابل وانمود به کنسل کردن مذاکره می نماید آن هم درست زمانی که شما فکر می کنید به یک نتیجه مشترک نزدیک شده اید. در واقع طرف مقابل می خواهد نتیجه را به موضع و منفعت خود بیشتر نزدیک کند و جالب است بدانید در بیشتر مواقع افراد در دام این تاکتیک افتاده و عقب نشینی می کنند.
راهکار مقابله: ترسی از به نتیجه نرسیدن نداشته باشید و اصراری برای به میز برگرداندن طرف مقابل نکنید. بگذارید مدتی بین شما و طرف مقابل ارتباطی برقرار نشود و تنها با گذشت زمانی حدود ۳۰ روز مجددا با طرف مقابل تماس برقرار کنید، البته اگر تا این زمان با شما تماس نگرفته باشند!

 

تماس با فرد عالیرتبه:
طرف مقابل می گوید تصمیم گیرنده نهایی (از طرف سازمان خود) نبوده و یا نمی گویند تصمیم گیرنده نهایی کیست.
راهکار مقابله: تا زمانی که با تصمیم گیرنده اصلی سر میز ننشسته اید مذاکره را متوقف نمایید. چرا که دارید انرژی و زمان خود را هدر می دهید.

 

فشار بیش از حد:
طرف مقابل فشار زیادی را با بیان جمله های زیر وارد می کند: "شما باید پیشنهاد خیلی بهتری به من بدهید" و یا "من انتظار این چنین پیشنهادی را نداشتم".
راهکار مقابله: از تاکتیک حیرت استفاده کنید. یعنی وانمود کنید از این طرف مقابل بسیار متعجب شده اید و پیشنهاد خود را مجددا تکرار کنید.

 

حرف زدن بیش از حد:
طرف مقابل شروع به حرف زدن برای مدت زیادی نموده بدون این که این مباحث ربطی به موضوع اصلی مذاکره داشته باشد. توجه داشته باشید که قصد وی بر پرت کردن حواس شما بوده و یا می خواهد اطلاعاتی را مطرح کند که منجر به تقویت موضع خود می شود.
راهکار مقابله: از طرف بپرسید "این موضوع دقیقا چه ربطی به موضوع جلسه ما دارد؟" و در صورت لزوم این سوال را تکرار کنید.

 

برگشت به گذشته:
پس از توافق بر یک موضوع و ورود به مباحث بعدی، طرف مقابل سعی می کند آن موضوعات گذشته را مجددا سر میز بیاورد. در واقع هدف وی بر هم زدن توافقات گذشته به منظور نزدیک تر شدن به مواضع خودی و پرت کردن حواس شما برای ادامه مذاکره است.
راهکار مقابله: قاطعانه بگویید "نه!" لازم است محکم بر این موضع خود پافشاری نمایید و حتی در صورت لزوم جلسه را پایان دهید.

 

حمله گروهی:
اگر شما تنها به جلسه بروید ممکن است دو نفر و یا بیشتر از طرف مقابل همزمان بر ضد شما موضع گرفته و شما را تحت فشار برای حصول نتیجه ای به نفع خودشان می کنند.
راهکار مقابله: اگر نمی توانید فشار را تحمل کنید از فردی از سازمان خود کمک بخواهید و یا از طرف مقابل بخواهید تا تنها با یک نفر به پای میز مذاکره بیاید.

این مورد را ارزیابی کنید
(12 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

حداکثر شادی و خشنودی انسان‌ها زمانی به دست می‌آید که در شغل هم‌راستا با شخصیت (هوشمندی) خود, به کار گمارده شوند.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA