راهکارهای کسب و کار امن در بحران های اقتصادی

در شرایط بد اقتصادی موجود که گریبانگیر کارمند، کارگر، مهندس یا حتی مدیر یک کسب و کار خصوصی شده است، یافتن راهکارهای اجرایی که بتواند تا حدی اوضاع نابسامان اقتصادی را سامان بخشیده یا حتی از بدترشدن شرایط جلوگیری نماید، بیش از پیش احساس می شود.
بازار نرم افزار و حوزه IT نیز از این مشکلات مستثنی نیستند؛ چرا كه نرم افزار در ایران هیچ گاه در شرکت ها - چه خصوصی و چه دولتی - به عنوان ملزومي لاینفک محسوب نمی شود و همواره از اولویت پایین تری نسبت به ساير امور برخوردار است.
شاید از اولین تصمیماتی که اکثر شرکت ها در مواجهه با بحران مالي اتخاذ مي نمایند، لغو قرارداد پشتیبانی نرم افزار برای کاهش هزینه ها باشد؛ چه برسد به این که اقدام به خرید نرم افزار جديد و انعقاد قرارداد نمایند. هم چنین با حمایت های اندکی که برای نرم افزار در کشورمان صورت می گیرد، هر شرکت مي باید به تنهایی و با اتخاذ تصمیماتی، سعی در نجات کسب و کار خویش نماید.

شاید ضرب المثل «هر سربالایی، سرازیری هم دارد» مصداق خوبی برای شرایط سخت موجود باشد. پس بايد خودمان فرشته نجات خودمان باشیم. در شرایط بحران مالي، مدیران همواره سعی دارند نسبت به کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها اقدام نمایند تا شاید توازن بین این دو فاکتور، آنها را از منجلاب ورشکستگی برهاند.
در این مقاله سعی داریم تا راه حل های عملی و در عین حال مقتضی را برای شما شرح دهیم.

همدلی
اولین قدمی که بايد برداريد، صحبت کردن با کارمندان در رابطه با اوضاع سخت موجود و درخواست همکاری و همدلی از آنها برای گذر از این سختی ها است. با این روش قطعاً پرسنل شما، که امنیت شغلی خود را در خطر می بینند، شرایط را بهتر درک خواهند کرد و با تمامی توان نسبت به کمک یا یافتن راه حل اقدام مي كنند. همکاری مؤثر کارکنان نقش بسزایی در کاهش هزینه ها دارد.

ترمیم یا تغییر روند تولید
با بازبینی رویه های تولید، می توانید نقاط ضعف را شناسایی نموده و نسبت به تولید محصولات با کیفیت، در زمان کوتاه تری اقدام نمایید. با این استراتژی، هزینه های پشتیبانی کاهش یافته و در زمان کمتری می توانید هزینه های بیشتری را کاهش دهید. اما به یاد داشته باشید هیچ گاه نسبت به کاهش کیفیت برای دستیابی به هزینه کمتر اقدام نکنید. این به مراتب مشکلات بیشتری را پدید می آورد.

کاهش هزینه های جاری
مصرف برق، ملزومات کمتر و حتی استفاده کمتر از کولر در ساعاتی از روز که هوا خوب است و هم چنین کاهش هزینه های ایاب وذهاب، برگزاری سمينار و جشن های پرخرج و... می تواند در صرفه جویی قسمت عمده ای از هزينه ها نقش داشته باشند.

منابع انسانی، ادامه یا تعدیل
شاید در شرایط بد اقتصادی، اولین چیزی که برای جلوگیری از افزایش هزینه ها به نظر می رسد، تعدیل نيرو باشد. اين كار باعث مي شود در منابعی مانند حقوق، مزایا، بیمه و ... صرفه جویی نمایید. اما به یاد داشته باشید که در حد امکان از این روش در آخرین مرحله -که دیگر توان ایجاد توازن بین هزینه و درآمد را ندارید- استفاده کنید.
پیش از آنکه نسبت به تعدیل اقدام کنید، می توانید با جابجایی نقش ها، قسمتی از فرآیند تولید را اصلاح نمایید. به عنوان مثال، نیروهای باتجربه تر را برای بخش های حساس و مشکل زا به کار گیريد و در نهایت اگر مجبور شدید که نسبت به تغییر چیدمان پرسنل اقدام کنید، توصیه می شود که نیروهای کم هزینه را جایگزین نیروهای پرهزینه نمایید. این روش ریسک بالایی دارد. فراموش نکنید که افراد باتجربه و تخصص بالا را از دست ندهید، چرا که با وجود هزینه های بالایی که به شرکت تحمیل می کنند، اما می توانید از وجود آنها در زمان تغییر نیروها استفاده نموده و بخشی از کار را به ایشان واگذار کنید. برای حل مشکل هزینه بالای نیروهای کلیدی، بهتر است با آنها مذاکره نموده و قسمتی از مزایای آنها را برای مدتی به تعویق بیاندازید.
به یاد داشته باشید هیچ گاه نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایایی مانند بیمه اقدام نکنید. چنانچه پرسنل انگیزه و رضایت کافی نداشته باشند، قطعاً کیفیت عملکرد آنها کاهش یافته و بالطبع، کیفیت نرم افزار نیز کاهش خواهد یافت. در نهایت اين روند باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد که نه تنها باعث افزايش هزینه پشتیبانی كه حتي شاید موجب لغو قرارداد شود.

 


تولید متمرکز یا توزیع شده
شاید بتوانید با یافتن شرکاء حقیقی یا حقوقی، بخشی از فرآیند تولید را به آنها بسپارید تا با صرف هزینه کمتری نسبت به تولید اقدام کنند. همیشه در بازار، شرکت های کوچک و با انگیزه ای وجود دارند که می توان بخشی از تولید را به ایشان سپرده و درآمد حاصله را به اشتراک گذاشت. حتی با این شرایط نیز، برنده خواهید بود، چرا که با هزینه کمتر، درآمدي کسب نموده اید.

پشتیبانی یا عدم پشتیبانی
سعی کنید رویه های پشتیبانی را سر و سامان دهید. نسبت به قراردادها دقت و حساسیت بیشتری داشته باشید. اگر تا به حال خدمات پشتیبانی را برای شرکت هایی که قرارداد ندارند انجام داده اید یا بیش از قرارداد نسبت به پشتیبانی اقدام نموده اید، همه باعث تحمیل هزینه به شرکت شده اند. علاوه بر این، پس از بازبینی قراردادها، سعی کنید روش هایی را برای پشتیبانی مؤثر و با هزینه کمتر بیابید. به عنوان مثال، به جای اعزام کارشناس و صرف هزینه ایاب و ذهاب، از تکنولوژی هایی نظیر ارتباط از راه دور (remote) و یا تماس تلفنی استفاده کنید. باید توجه داشت که پشتیبانی نرم افزار، روند تأثیرگذاری در شرکت ها است، چرا که علاوه بر ارتباط با محصول فروخته شده، می تواند زمینه ای برای فروش محصولات دیگر باشد.

شاه کلید بازاریابی و فروش
در این دوران، به مقوله بازاریابی توجه ویژه ای داشته باشید. برای این که بتوانید از دوران بحران خارج شده و حتی در زمان بحران با مشکلات دست و پنجه نرم کنید، می بایست واحد بازاریابی و فروش قوی داشته باشید. از جمله فرآیندهایی که می توانید انجام دهید، بازبینی یا حتی ایجاد روندهای تبلیغاتی به روز، اما جذاب است كه بتواند تا حد امکان ویژگی های محصولات را برای مشتریان شفاف نماید. همچنین قراردادن بازه های زمانی محدود برای فروش فوق العاده، می تواند در جذب مشتریان نقش مهمی داشته باشد. هم چنین می توانید با مراجعه به مشتریان موجود، آنها را مجاب به خرید سایر محصولات و با تخفیفات ویژه نمایید. این مشتریان با پیش زمینه ای که از نرم افزار خریداری شده و خدمات و پشتیبانی ارائه شده دارند، بیشتر تحت تاثیر ویژگی های سیستم های جدید قرار گرفته و اقدام به خرید آنها می نمایند.
همیشه مشتریانی نیز هستند که برای مدتی از آنها غافل بوده ایم. آنها را از قلم نیاندازید. قراردادهای پشتیبانی نیز می تواند راه حل مناسبی برای کسب درآمد باشند. در زمینه فروش هم می توانید محدوده خود را گسترش داده و از نمایندگی هایی در سراسر کشور استفاده کنید. با وجود این که قسمتی از درآمد خود را از دست می دهید، اما در عوض بخش اعظمی از بازار را به دست می آورید و می توانید تعیین کننده قیمت در بازار باشید.

در نهایت، حفظ تمرکز در این برهه زمانی کمک بزرگی به شما خواهد کرد. با تمرکز و نگاه خوش بینانه (نه خوش باورانه) به بازار، علاوه بر اتخاذ تصمیمات درست برای خروج از بحران، می توانید نسبت به آینده هم تدابیری بیندیشید. بدين ترتيب، قادر خواهید بود به سرعت پس از پایان دوران بحران، بازار را در دست گرفته و تمامی این سختی ها را جبران کنید. به یاد داشته باشید خونسردی خود را حفظ کرده و از تصمیمات عجولانه -که بر اساس اخبار و شایعات بد اقتصادی به شما می رسد- اجتناب نمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(15 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

زمانی دست از کار بکشید که کار شما انجام شده باشد, نه آنگاه که خسته شده‌اید.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA