نکات مفید برای عبور از مرحله ایده پردازی و راه اندازی یک کسب و کار موفق

ایده کسب و کار,ایده پردازی,ایده,کسب و کار

همگان آرزوی داشتن یک ایدۀ میلیون دلاری دارند که بتوانند از آن برای جهش به سوی یک زندگی خوب استفاده کنند. اما واقعیت آن است که داشتن ایده اغلب بخش بسیار ناچیزی از کار می باشد و تبدیل ایده ها به استارتاپ های سودآور مقولۀ کاملاً متفاوتی است. در اینجا به 10 نکته مفید برای عبور از مرحلۀ ایده پردازی و خلق یک شاهکار اشاره می کنیم. 

 

1. چیزی بسازید که مردم از صحبت کردن راجع به آن لذت ببرند

هدف هر استارتاپ ساختن چیزی است که مردم عاشقش باشند. به برخی از موفق ترین نمونه های عصر جدید نگاه کنید. خود شما چگونه با اپلیکیشن های درخواست تاکسی آشنا شدید. احتمالاً یکی از آشنایانتان از سادگی و فوق العاده بودن آن برایتان گفته است. ایدۀ شما در سطح بنیادین باید چیزی باشد که مردم با هیجان و اشتیاق راجع به آن با دوستانشان سخن بگویند. زمانی که توانستید به این مرحله برسید، خود به خود به سرعت پخش خواهد شد.

2. با قدم های کوچک آغاز کنید

در ابتدا، نمایش محصول یا خدمت جدیدتان در مقابل افرادِ بسیار، ممکن است وسوسه کننده باشد. با این حال بهتر است در ابتدا چیزی بسازید که تعداد کمی از افراد واقعاً شیفتۀ آن شوند. گرچه ممکن است احساسات مثبت و منفی مشابهی راجع به ایده تان دریافت کنید، کوچک نگاه داشتن جمعیت مخاطب به شما کمک خواهد کرد تا محتاطانه پیش رفته و جلوی شکست هنگفت را بگیرید.

3. کاربرانتان را شخصا به دست آورید

پیش از آنکه پینترست تبدیل به یک رویداد جهانی شود، بنیان گذار آن بِن سیبِرمن در کافی شاپ ها به سراغ افراد رفته و از آنها می خواست تا اپلیکیشن را امتحان کنند. پس از اینکه عده ای آن را امتحان می کردند، نظرشان را راجع به اینکه بهتر است چه چیزهایی به آن اضافه شود، می پرسید.

گرچه اغلب بنیان گذاران ترجیح می دهند که ایدۀ بزرگ خود را رسانه ای کنند، ولی شانس موفقیت در این صورت بسیار کوچکتر خواهد بود. به همین دلیل، هوشمندانه تر آن است که در مراحل اولیه خودتان کاربران را انتخاب کنید. بدین ترتیب، شانس یافتن مشتریان ایده آل را داشته و دقیقاً خواهید فهمید که به دنبال چه هستند.

4. اگر ارائۀ شما مخاطبان را سر ذوق نمی آورد، در آن تجدیدنظر کنید!

یک ایدۀ خوب تجاری سریعاً افراد را به خود جذب می کند. چیزی شبیه عشق در نگاه اول. اکنون دلیل شکست بسیاری از استارتاپ ها عدم جذابیت ایده شان نیست، بلکه عدم ارائۀ جذاب ایده است. در اینجاست که خلاقیت بسیار اهمیت می یابد. پیدا کردن ایده بسیار ساده است. آنچه دشوار و مستلزم دقت زیاد است همانا ارائۀ خوب ایده به غریبه هاست.

اگر در اولین تلاش هایتان، با نگاه های متعجب و سرتکان دادن افراد مواجه شدید، ایده تان را دور نیندازید و دلگیر نشوید. اگر تا بدینجا پیش آمده اید، حتماً ارزشش را داشته است. به یاد داشته باشید که استیو جابز و بیل گیتس در سالهای آغازین فعالیتشان بارها پس زده شدند. آنقدر نحوۀ ارائۀ خود را تغییر دهید تا درست شود. همیشه موضوعات بالقوۀ جدیدی وجود دارند که می توانید امتحان کنید.

5. به مشکلات موجود توجه کنید

کسب و کارهای فوق العاده صرفاً محصول یا خدمت نمی فروشند، بلکه راه حلی برای مشکلات می یابند. در برخی موارد، ارائۀ یک ایدۀ ناب و درخشان صرفاً با نشستن و تبادل افکار رخ نمی دهد. برخی از بهترین ایده ها از شناسایی ناکارآمدی ها در شرایط معمولی به وجود می آیند. مثال واضح آن سرویس اِیر بی اِن بی است. اقامت در هتل ها به هنگام مسافرت ممکن است بسیار گران تمام شده و تجربۀ کلی از سفر را تحت تأثیر قرار دهند. به همین علت، مؤسسان آن پلتفرمی ساختند که در آن مسافرین می توانند میزبان را خود انتخاب کرده و اتاقی را در منزلشان در مدت سفر کرایه کنند. این کار یک راه هوشمندانه برای شکستن قالب سنتی اقامت و منحصر به فرد ساختن تجربۀ سفر بود.

به خاطر بسپارید که حمایت از مشتری چرخه ای از تغییرات و بهبود است. ثبت شدن نام شما در کتاب­های کارآفرینی به توانایی شما در یافتن راه های خلاقانه برای بهتر کردن زندگی بستگی دارد.

6. بدانید که چه می سازید و چرا

این کار احتمالاً مهمترین بخش فرآیند است. در حالی که در مرحلۀ برنامه ریزی هستند، باید یک نقشۀ راه از اهداف نیز به همراه منطقی قوی داشته باشید. سقوط بالای استارتاپ ها مربوط به کارآفرینانی است که فکر می کردند می توانند از این مرحۀ خطیر بجهند. درک شما از این مفهوم در واقع بیانیۀ مأموریت شما را شکل می دهد. صرف نظر از چگونگی تطابق استارتاپ شما با زمان، باید منسجم و یکپارچه باقی بمانید. از این مرحله سرسری رد نشوید!

7. ایده هایی خلق کنید که بتواند انحصاری شود

یکی از اصلی ترین پرسش هایی که شتاب دهنده Y Combinator از یک استارتاپ می پرسد این است که چگونه شرکت می تواند در آینده به یک انحصار تبدیل شود. گرچه آغاز کار استارتاپ با قدم های کودکانه آغاز می شود، ولی شما باید بتوانید یک چشم انداز روشن از پتانسیل ایده هایتان داشته باشید. برای وفادار کردن مشتری هایتان چه می کنید؟ چگونه نظر مخاطبان جدید را جلب می کنید؟ آیا ایدۀ شما برای پنج تا ده سال دوام خواهد آورد؟ برای موفقیت، مرحۀ برنامه ریزی باید شامل یک تحلیل عمیق از چگونگی دوام ایده در بلندمدت باشد.

8. یک مقیاس رشد یگانه مشخص کنید

یک اجرای فوق العاده حول مقیاس رشدی می چرخد که به خوبی تعریف شده باشد. به همین دلیل، هوشمندانه آنست که استارتاپ ها بهینه ترین مقیاس اندازه گیری را برای دنبال کردن، انتخاب نمایند. یافتن حائزاهمیت ترین مقیاس ارزش زمانی را که صرف آن می شود دارد. این کار در مشخص کردن مبرم ترین سؤال شما کمک کرده و به شما کمک می کند تا اهداف روشن و صریحی برگزینید.

9. بر روی یک تیم عالی سرمایه گذاری کنید

در اغلب اوقات، چندین ذهن کارایی بیشتری از یک ذهن دارند. همچنین ممکن است ویژگی های شخصیتی اساسی مورد نیاز باشند که شما از آنها بی بهره اید. برای مثال، فرض می کنیم که شما دارای قوۀ ایده پردازی فوق العاده و توانمندی های تحلیلی عالی هستید. با این حال شخصیتی بسیار درون گرا دارید. در چنین حالتی بهتر است با فردی پرجنب و جوش شراکت کنید تا بتوانید ایده هایتان را ارتقا ببخشید.

چنانچه استارتاپ شما شروع به رشد کند، باید افراد بیشتری را به استخدام درآورید. بنابراین، صرف زمان و یافتن یک تیم مناسب از بایدهاست. یک نگاه انتقادی به خود بیندازید. نقاط ضعف و قوت شما در چیست؟ گردهم آوردن یک تیم رؤیایی احتمالاً مهمرین وظیفۀ پیش روی شماست. لذا بسیار مشکل پسند و سخت گیر باشید.

10. به ایده تان اجازۀ رشد و تکامل بدهید

تغییر احتمالاً تنها چیز همیشگی در دنیای کسب و کار است. با بازگشت به زمان اختراع چرخ درمی یابیم که تمامی ایده های خوب باید رشد کرده و تکامل یابند. عدم تطبیق با بازار در حال تغییر می تواند موجبات مرگ هر شرکتی را فراهم آورد. صنف تاکسی را برای مثال در نظر بگیرید. غفلت آنها در تطبیق با مدل های کسب و کار جدیدی همچون اوبر و لیفت سرنوشت بسیاری از سرویس های تاکسی را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

بازخوردهای خود را نقادانه بررسی کنید. اخبار و روندها را دنبال کنید. جهان در حال تکامل و گسترش است؛ کسب و کار شما نیز باید اینگونه باشد.

سخنان پایانی

آمار موجود راجع به استارتاپ ها ممکن است ترسانک و اغلب بازدارنده باشد. بر کسی پوشیده نیست که به پول رساندن ایده تان کار دشواری است. بر سر هر ایدۀ موفق، تله ها و ناکامی های بسیاری وجود دارد. به خاطر داشته باشید که تفاوت در برنامه ریزی و اجرای برتر نهفته است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

به کارکنانتان بگویید هیچ‌گاه اجازه ندهند قربانی واقع شوند; اما اگر چنین احساسی دارند بهتر است بروند جای دیگری کارکنند.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA