چگونه کارمندانی که در برابر تغییر مقاومت می کنند، مدیریت کنید؟

آموزش مدیریت,منابع انسانی,استخدام,استخدام نیرو,کسب و کار

رشد کسب و کار اغلب نیازمند آموزش و توسعۀ افراد است. ولی اگر شخصی درون تیم علاقه ای به رشد نداشته باشد، وظیفۀ رهبر چیست؟

به عنوان مربی و مشاور تیم های سازمانی، اغلب به مدیران اجرایی مشاوره می دهم که دو ذهنیت متفاوت نسبت به رشد دارند. برخی افراد در برابر تغییر به وجد آمده و آن را به منزلۀ یک فرصت و ماجراجویی می بینند و از دیگر سو، برخی دیگر به خاطر وحشت از ناشناخته ها از آن ترسیده و در برابر آن مقاومت می کنند. رهبران فوق العاده کسانی هستند که نسبت به این تفاوت ها حساسیت نشان می دهند و به نظر اعضای محتاطتر تیم ارزش می نهند و در عین حال آنها را به سوی پذیرش رشد هدایت می کنند.

اگر کسی مطلقاً با تغییر مخالف باشد چه؟

یک پاسخ می تواند این باشد: «آنها را اخراج کنید!». به هر حال شما باید بهترین کار ممکن برای تیم و تجارتتان را انجام دهید. غیر از این است؟

گاهی البته ماجرا به این سادگی نیست.

یکی از مشتریان مربی گری ام با یک کارمند باسابقه به نام کارول دست و پنجه نرم می کند. کارول مدت ده سال است که با شرکت همراه است و غیر از این موضوع، او سومین نفری بود که به استخدام شرکت درآمد و گونه ای احساس هم خویشی قوی در روابط میان آنها حاکم است. کارول شیوۀ انجام هرکاری درون شرکت را می داند و دانش شرکتی او یک دارایی واقعی است.

با این حال مشکل اینجاست که کارول از شیوه های اثربخشتر انجام کارها امتناع می کند. هنگامی که کارمندان جدید ایده هایی برای بهبود فرآیندهای کاری پیشنهاد می دهند، کارول به رفتارهای انفعالی- تهاجمی متوسل می شود. زمانی که یکی از کارمندان پیشنهادی مبنی بر آپدیت نرم افزار، امتحان یک تکنولوژی جدید و یا انتقال به دفتری بزرگتر را می دهد، کارول همیشه یک «نه» آماده در چنته دارد. او ایده های جدید را با بدگویی از «کارمندان جدید» و دیوانه خواندن آنها و مسخره کردن پیشنهادات احمقانه شان سرکوب می کند».

دیالوگ درونی کارول احتمالاً چیزی شبیه به این است: «من مشکلی با رویۀ کنونی انجام کارها ندارم. علت این همه اصرار کارمندان جدید برای امتحان کردن راههای مختلف کار را نمی فهمم. سالهاست که من بخشی از این شرکت بوده ام و می دانم کارم را چگونه انجام دهم. هیچکس حق ندارد به من بگوید چگونه پیشرفت کنم!»

بسیار خوب! چگونه می خواهید کسی را که شیوه های کاری به روش سال 1999 را به 2017 ترجیح می دهد، به رشد تشویق کنید؟

کارمندانی که نسبت به تغییر مقاومت می کنند از ترس حاکم بر رفتارشان آگاه نیستند. رهبرانی که می خواهند موجب رشد شوند باید این موضوع را به آنها یادآوری کنند. آنها همچنین می توانند با استفاده از این شش استراتژی به مقابله با این مقاومت بپردازند:

1. با ارائۀ چشم انداز به آنها الهام ببخشید. تصویر روشنی از محیط کاری بعد از تغییر ترسیم کنید. این تصویر باید شامل جزئیاتی از چگونگی منتفع شدن کارمندان و دیگر هم تیمی ها باشد. باید دلیل اهمیت تغییر را توضیح دهید.

2. تأیید کنید. به گامهای کوچکی که کارمندان مقاوم در مسیر جدید برمی دارند توجه کرده و از تلاش هایشان برای رشد قدردانی به عمل آورید.

3. در برابر اشتباهات عکس العمل آرامی داشته باشید. کارمندان باید بدانند که اشتباهات گریزناپذیرند و این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند. اشتباهات و شکست ها بخشی تفکیک ناپذیر از فرآیند یادگیری و رشد هستند.

 


4. عملکرد شغلی را به همکاری گره بزنید. بازخوردهای مکرری درخصوص رفتارهای همکاری محور ارائه کرده و عملکرد تیمی را بخشی از ارزیابی های عملکردی شغل به حساب آورید.

5. پیشرفتها را به اشتراک بگذارید. به تأثیراتی که رشد فردی بر روی تیم و شرکت دارد اشاره کنید.

6. به تشویق آگاهی هیجانی بپردازید. این شانس را در اختیار کارمندان قرار دهید تا به احساسات مثبتی که از رویارویی با یک ترس یا چالش دشوار و یا یادگیری چیزی جدید تجربه می کنند بیندیشند.

علاوه بر این، قرار دادن یک بازۀ زمانی برای ارزیابی پیشرفتها نیز حائزاهمیت است. اگر هنوز بعد از سه تا شش ماه، کارمندان هنوز هم در تطابق با سیستمهای جدید مقاومت ورزیدند، زمان آن رسیده که برنامه ای برای جایگزینی آنها پیاده کنید. اینها تصمیمات دشواری هستند که رهبران موفق گاهی باید آنها را اتخاذ نمایند.

البته رهبران نباید از اعضای تیم انتظار داشته باشند که از دایرۀ راحتی خود بیرون بیایند مگر اینکه خودشان هم این کار را انجام دهند. کسب مهارتهای جدید و نقل داستان های موفقیت می تواند ترس نهفته در مقاومت به تغییر را از میان بردارد.

برای گشودن در به روی مکالمات بهره ورتر و خلق آیندۀ مطلوب، رهبران می توانند بر روی این شش مهارت رهبری از طریق تغییر و خلق عملکرد بالاتر تمرکز نمایند:

• توانایی ترسیم چشم اندازی مثبت برای افراد و نیز شرکت

• آگاهی و مهارت در مدیریت احساسات دیگران

• بهبود مهارت های شنیداری به گونه ای که افراد در ابراز آزادانۀ نگرانی هایشان راحت باشند

• توانایی راه حل محور بودن در مواجهه با مقاومت ها

• همدلی با کسانی که تغییر را به شیوه ای متفاوت می نگرند

• مهارت در مسئول شناختن افراد برای رفتارهای تیمی همکارانه که منجر به نتایج موفقیت آمیز می گردند

به هرحال، چه خواهان تغییر باشید و چه نه، تغییر اتفاق خواهد افتاد. کنایه ای که می توان به شخصی همچون کارول زد این است که امتناع از یادگیری سیستم های جدید و کسب مهارت های نو می تواند منجر به ناراحتی بزرگتری شود: آزادی مطلق برای یافتن شغلی کاملاً جدید!

درخصوص مشتری ام، اکنون شرایط او با کارول از حالت دردسرآور درآمده و گونه ای فرصت رشد را برای او به عنوان یک رهبر فراهم کرده است. او در حال یادگیری مدیریت از طریق احساسات خود و نیز مقاومت عضو تیم است. وی همچنین در حال افزایش هوش هیجانی خود و ارتقای مهارتهای مدیریت تغییر در خود است. او در حال رشد است و البته که کسب و کارش هم در حال رشد است.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



لطفا پازل زیر را جهت تشخیص اسپم ، تکمیل نمایید

رسانه

آموزش بازاریابی,آموزش فنون مذاکره,آموزش کسب و کار,ایده های کسب و کار,راهکار موفقیت در کسب و کار

سخن روز

مدیران پیروزمند دنیای امروز, رمز پیروزی سازمان خود را بهره‌مندی از انسان‌ها فرهیخته می‌دانند.

ورود کاربران

عضویت در خبرنامه

ایده تبلیغات

 ایده برای تبلیغات

تبلیغ خلاقانه‌ی یک کلینیک ارتودنسی و دندانپزشکی؛

 

ایده برای تبلیغات,ایده های خلاقانه,ایده کسب درامد,ایده کسب و کار,تبلیغات محیطی

 

با ما در تلـــگــــرام

جهت عضویت در گروه های تلگرام پایگاه داده کسب و کار، لطفا اطلاعات ذیل را تکمیل نمایید تا به ما در تلگرام ملحق شوید

CAPTCHA